اينيله رساله عمل معرفات مغاساكن الله تعالى
يغذ دنوكيلكن درفد كتاب تصوف دعن اختيار
اوليه همبا
عبدالرحمن صديق بنجارى
دان دسالين سمولا كايديسي رومي
اوليه همبا يع ضعيف
عمر بن أحمد
INILAH RISALAH
`AMAL MA`ARIFAT MENGESAKAN ALLAH TA`ALA
YANG DINUKILKAN DARIPADA
KITAB TASAUF DENGAN IKHTIAR
OLEH HAMBA
ABDUL RAHMAN SIDIQ BANJARI
DAN DISALIN SEMULA KE EDISI RUMI
OLEH
HAMBA YANG DAIF
OMAR BIN AHMAD
يغذ دنوكيلكن درفد كتاب تصوف دعن اختيار
اوليه همبا
عبدالرحمن صديق بنجارى
دان دسالين سمولا كايديسي رومي
اوليه همبا يع ضعيف
عمر بن أحمد
INILAH RISALAH
`AMAL MA`ARIFAT MENGESAKAN ALLAH TA`ALA
YANG DINUKILKAN DARIPADA
KITAB TASAUF DENGAN IKHTIAR
OLEH HAMBA
ABDUL RAHMAN SIDIQ BANJARI
DAN DISALIN SEMULA KE EDISI RUMI
OLEH
HAMBA YANG DAIF
OMAR BIN AHMAD
Bahagian Pertama
Pengenalan
الحمد لله رب العا لمين والصلاة والسلام على أشرف المرسلين سيدنا
محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
Alhamdu lillaahi Rabbil `Aalamin, wassolaatu wassalaamu `alaa asyrafil mursaliin Saiyidina Muhammad wa `alaa aalihii wasohbihi ajma`iin.
Adapun kemudian daripada itu maka berkata hamba yang daif lagi amat hina iaitu Abdul Rahman Sidik Banjari:
Manakala hamba bersangatan puas dan jemu melihat dan mendengar didalam berpuluh-puluh tahun keadaan ghalib manusia di Tanah Jawi kita ini masing-masing menuntut ilmu penghabisan dan ilmu kesempurnaan diri dan ilmu perpegangan ketika sakaratal maut yang sehabis tinggi, manakala ditakrirkan oleh `ULAMA` YANG HAK ahli sunnah wal jama`ah akan jalan makrifat ahli tasauf yang sebenarnya yang berasal daripada Al Quran dan Hadis dan ijma` `ulama` maka tiba-tiba jadi ringan kepada mereka itu.
Sesetengah mereka itu berkata belum lagi sampai kepada ilmu yang sebenarnya dan masih kulit, belum isinya dan setengah mereka itu mendakwa `ulamak menyembunyikan ilmu yang sebenar, dan yang diajarkan `ulamak itu emas muda bukannya emas perada, hingga berbagai-bagai perkataan mereka itu dan mereka itu pun sentiasa beredar dikeliling segala negeri kita ini mencari-cari i`ilmu yang sebenarnya, hingga bertemu mereka dengan”DLALLA MUDLILLI” ( ضل مضل ) ertinya : orang-orang yang sesat lagi menyesatkan orang. Pada hal ia mengaku mempunyai ilmu yang sebenar, yang tidak ada pada `ulamak lain dan ia merupakan dirinya `ulamak yang hak.
Maka menuntutlah mereka itu kepadanya `ilmu rahsia yang halus-halus dengan segala syarat bagi mendapatkan ilmu itu. Sesetengahnya dengan syarat kain putih dan tikar putih dan dengan katan dan ayam dan wang yang tertentu dan barang sebagainya.. Maka diajarkannya oleh guru-guru palsu itu. Sesetengahnya Allah Ta`ala ada didalam diri kita dan sesetengahnya dengan satu dua kalimah seperti “THAQQULLAAH”(طقواالله) yang apabila mendengar bengkarung atau cicak nescaya masuk syurga. Dan sesetengahnya pula apabila hampir sakaratilmaut datang kepadanya malaikat yang empat dan Nabi Muhammad dan Allah Ta`ala dan ada nur yang terdiri kelangit yang diperpegangi , dan sesetengahnya pula apabila memakai ilmunya sampai ke mertabat “TAWASSU`” (توسع) ertinya: keluasan dan kelapangan, sembahyang jadi, tak sembahyang jadi, dan tak wajib menuntut ilmu agama yang lainnya daripada “Amar” (suruh) dan :Naahi: (tegah) dan ikalau mahu sembahyang pun tiada wajib qasad, t`aradl t`aayin, hanya musyahadah wujud Allah T`a`ala atau fana di dalam Nur Muhammad hingga beberapa bagai yang amat banyak yang didapati daripada pengajaran guru-guru yang palsu yang DLALLA MUDLILLI dan ia Khalifah Dajjal bagi menyesatkan orang yang Islam sekeliannya.
اللهم احفظ وارحم أمة محمد صلى الله عليه وسام من تلك البدع المنكرة المكرة Hai! Tuhanku, peliharakan dan kasihankan olehMu umat Nabi Muhammad s.a.w. daripada beberapa bid`ah yang mungkar lagi yang mengkafirkan itu.
Syahdan maka dengan beberapa sebab yang tersebut itu terlintas pada hati memperbuat RISALAH INI pada menyatakan ma`arifat Ahlullah yang sebenarnya yang mempunyai asal daripada Quran dan hadis dan ijma` ulamak. Maka setengahnya daripada tertibnya , bermula ma`arifat `ulamak mengikut ma`arifat Imam-imam yang empat dan mereka itu mengikut m`arifat aulia dan mereka itu mengikut sahabat Nabi s.a.w. dan mereka itu mengikut ma`arifat Nabi Muhammad s.a.w.maka ma`arifat Nabi kita bersamaan dengan ma`arifat anbia dan mursalin yang dahulu-dahulu dan bersamaan dengan ma`arifat ahli langit hingga ke atas. Tetapi hamba dahulukan pada risalah ini pada menyatakan Syari`at dan Thariqat dan Haqiqat yang simpan, kemudian daripada itu baharulah hamba menyatakan amal ma`arifat dengan ikhtisar jua yang hamba dapat mafhum daripada kitab tasauf. Wassalam.
Bahagian Pertaman
Siri Pertama akan menyusul esok.............