Bahagian Pertama (Siri 2)
Syahdan jikalau sentiasa memusyahadahkan kaifiat yang tersebut itu hingga fanalah af`al Allah Ta`ala nescaya jadilah Ahli Tauhid yang sebenarnya dan memperoleh dua ni`mat syurga, seperti firman Allah Ta`ala:
Ertinya: Bermula dua syurga itu bagi barangsiapa yang takut ia akan maqam Tuhannya. (Arrahman :46)
Ertinya: Bermula dua syurga itu bagi barangsiapa yang takut ia akan maqam Tuhannya. (Arrahman :46)
Maka syurga yang pertama itu iaitu syurga ma`arifat akan Allah Ta`ala didalam dunia dan syurga yang kedua iaitulah syurga ma`alum di akhirat yang lagi akan datang.
Dan lagi maqam tauhidul af`al ini maqam yang di bawah sekali daripada segala maqam “`Aarifiiin Billah” dan dengan dialah boleh sampai kepada maqam yang di atas dan maqam inilah mula-mula yang dianugerahkan Allah Ta`ala kepada orang yang “salik” (سالك) atau orang yang :Majzub” (مجذوب), dan erti orang salik iaitu orang yang sungguh-sungguh ijtihadnya berbuat `ibadat dengan riadhah dan mujahadah dan meng`amalkan segala wirid ijazah gurunya dengan tiada cedera. Dan erti majzub iaitu orang yang di ambil Allah Ta`ala dengan terkejut memperoleh ma`arifat tauhidul af`al dan tauhidul asmak dantauhidus sifat dan tauhiduzzat dengan tiada berbuat ibadat talkin guru dan ijazah masyayikh (مشايخ) dan erti `arif itu iaitu orang yang mengenal Allah Ta`ala dan mengenal hamba dan dapat membezakan Khaliq dan makhluq dan musyahadah akan yang tersebut itu. Wallaahu a`alamu bissawab wailaihil marji`u wal ma-ab.
Adapun kaifiat mengesakan Allah Ta`ala pada asmak iaitu bahawa engkau pandang dengan mata hatimu dan mata kepalamu dengan `iktiqad yang putus bahawasanya Allah Ta`ala jua WAHDANIAH pada asmak ertinya esa pada segala nama, maka tiada sekali-kali didalam `alam ini mempunyai nama pada hakikatnya melainkan zat Allah Ta`ala . Adapun segala nama di dalam `alam ini sekeliannya mazhar ( مظهر) ertinya kenyataan asmak Allah Ta`ala kerana tiap-tiap asmak itu menuntut akan wujud musamma (مسمى) ertinya yang empunya nama, maka tiada yang maujud pada hakikatnya hanyalah Allah Ta`ala sendiriNya jua , dan wujud segala a`lam ini hanya khayal dan waham jua dengan nisbah kepada wujud Allah Ta`ala. Maka sebab itulah kembali segala asmak itu kepada yang maujud iaitu Allah Subhanahu Wata`ala, seperti firman Allah Ta`ala:
ertinya: Barang dimana ada kamu maka adalah di sana wujud Allah.( Barang kemana engkau hadapkan mukamu atau hatimu atau rohmu atau `akalmu adalah disana wujud Allah Yang Esa pada segala asmak), ( al Baqarah: 115. ) Dan firman Allah Ta`ala :
Ertinya : apa jua ketika yang berdoa` kamu akan Allah Ta`ala maka baginya beberapa nama yang baik. (al Israk :110).
Syahdan apabila tetap musyahadah akan wahdaniah Allah Ta`ala pada asmak , nescaya apabila engkau melihat seseorang murah, Allah Ta`ala jua yang bernama Arrahmaan dan apabila engkau lihat orang kaya Allah Ta`ala jua bernama Alghaniy dan apabila engkau lihat orang yang membunuh akan seseorang Allah Ta`ala jua bernama Almumaiyit. Maka kiaskan olehmu akan yang lainnya , hasilnya terhimpun sekelian asmak itu pada dua isim, pertama, Jaame`i ertinya menghimpunkan, iaitu menghimpunkan sekelian mazhar pada asmak Allah Ta`ala iaitu “SYUHUDUL KASRAH FIL WAHDAH”
(شهود الكثرة فى الوحدة) ertinya pandang yang banyak pada yang satu. Muradnya sekelian `alam ini daripada Allah Ta`ala tiada daripada yyang lainnya. Kedua Maani` (مانع) ertinya ,menegahkan, iaitu tertegah sekelian mazhar daripada mempunyai asmak. Muradnya daripada Allah Ta`ala jua terbitnya sekelian `alam ini dan tertegah daripada lainnya iaitu “SYUHUDUL WAHDAH FIL KASRAH” (شهود الوحدة فى الكثرة) ertinya pandang yang satu pada yang banyak . ( Permulaannya daripada Allah Ta`ala jua dan kesudahannya pun kembali kepada Allah Ta`ala) seperti fiman Allah Ta`ala :
Ertinya: dan bagi Allah Ta`ala jua permulaan segala pekerjaan dan kepadaNya dikembalikan mereka itu.
Syahdan apabila tetap musyahadah akan wahdaniah Allah Ta`ala pada asmak , nescaya apabila engkau melihat seseorang murah, Allah Ta`ala jua yang bernama Arrahmaan dan apabila engkau lihat orang kaya Allah Ta`ala jua bernama Alghaniy dan apabila engkau lihat orang yang membunuh akan seseorang Allah Ta`ala jua bernama Almumaiyit. Maka kiaskan olehmu akan yang lainnya , hasilnya terhimpun sekelian asmak itu pada dua isim, pertama, Jaame`i ertinya menghimpunkan, iaitu menghimpunkan sekelian mazhar pada asmak Allah Ta`ala iaitu “SYUHUDUL KASRAH FIL WAHDAH”
(شهود الكثرة فى الوحدة) ertinya pandang yang banyak pada yang satu. Muradnya sekelian `alam ini daripada Allah Ta`ala tiada daripada yyang lainnya. Kedua Maani` (مانع) ertinya ,menegahkan, iaitu tertegah sekelian mazhar daripada mempunyai asmak. Muradnya daripada Allah Ta`ala jua terbitnya sekelian `alam ini dan tertegah daripada lainnya iaitu “SYUHUDUL WAHDAH FIL KASRAH” (شهود الوحدة فى الكثرة) ertinya pandang yang satu pada yang banyak . ( Permulaannya daripada Allah Ta`ala jua dan kesudahannya pun kembali kepada Allah Ta`ala) seperti fiman Allah Ta`ala :
Ertinya: dan bagi Allah Ta`ala jua permulaan segala pekerjaan dan kepadaNya dikembalikan mereka itu.
Syahdan maqam inilah maqam yang kedua daripada maqam `Aarifiin dan dengan dialah boleh sampai kepada maqam yang di atasnya yang dianugerahkan Allah Ta`ala akan orang yang “Saalik” (سالك) atau “Majzub” (مجذوب). Wallhu a`alamu bissawab wailaihil marji`u wal ma-ab.
Ikuti siri-siri terdahulu :