BEZA UMNO DENGAN PAS

Masalah antara UMNO dan PAS ialah dasar dan matlamat pejuangan yang jauh berbeza. PAS memperjuangkan agar Islam menjadi aqidah Negara Malaysia, samada dari sudut pentadbirannya atau kehakimannya dan lain-lain. Pendek kata, apa yang terkandung didalam dua kalimah syahadah iaitu tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH, Nabi Muhammad S.A.W pesuruh ALLAH itu hendaklah terlaksana dalam kehidupan individu, masyarakat dan Negara.

Adapun pun UMNO sering mencabar tuntutan dua kalimah syahadah itu. UMNO kelihatan melakukan solat, mengeluarkan zakat, menunaikan puasa bulan ramadhan,
mengerjakan haji, menjalankan aktiviti nikah kahwin mengikut Islam. Tetapi
pentadbiran dan pemeritahan Negara mencabar Quran dan Sunnah. Sebab itu, dengan
rasa senang hatinya, UMNO yang menjadi teras kepimpinan Negara, terang-terang
menolak hukum ALLAH didalam bidang pentadbiran, kehakiman, perundangan,
pendidikan dan lain-lain.

Jawatankuasa

Siaran Langsung Ceramah

Siaran Langsung WEB TV2 (P2P)

Prompt: If you cannot view program, please download and install play engine Download Now
P2P hanya boleh dilayari menggunakan Internet Explorer sahaja
Sekiranya anda tidak dapat melihat siaran langsung, sila klik disini
 

RAYUAN SUMBANGAN DANA PEMBANGUNAN

Sumbangan anda amat diperlukan untuk pembangunan Markas PAS Jaya Gading

No. Akaun May Bank : 5-562-2610487-2 Atas Nama 'PAS Cawangan Jaya Gading'

Selepas bank in sila SMS :

Nama<>Masa bank in<>Tarikh<>Jumlah

1) Abd. Rahim Deraman - 019-9456645 - Setiausaha

2) Ust Omar Ahmad - 019-9807343 - Bendahari


Terima Kasih diatas sumbangan anda.

RISALAH ' AMAL MA'ARIFAT MENGESAKAN ALLAH TA'ALA '

Blog ini akan menyiarkan RISALAH 'AMAL MA'ARIFAT MENGESAKAN ALLAH TA'ALA' secara bersiri mulai esok.

Kitab yang bertulisan jawi lama telah siap diterjemahkan oleh Al Fadhil Ust Omar bin Ahmad, Bendahari PAS Cawangan Jaya Gading

اينيله رساله عمل معرفات مغاساكن الله تعالى
يغذ دنوكيلكن درفد كتاب تصوف دعن اختيار
اوليه همبا
عبدالرحمن صديق بنجارى
دان دسالين سمولا كايديسي رومي
اوليه همبا يع ضعيف
عمر بن أحمد

INILAH RISALAH
`AMAL MA`ARIFAT MENGESAKAN ALLAH TA`ALA

YANG DINUKILKAN DARIPADA
KITAB TASAUF DENGAN IKHTIAR

OLEH HAMBA
ABDUL RAHMAN SIDIQ BANJARI

DAN DISALIN SEMULA KE EDISI RUMI
OLEH
HAMBA YANG DAIF
OMAR BIN AHMAD

Wednesday, October 7, 2009

NIZAR | ZAMBRY : MASALAH YG WUJUD DALAM UNDI POS

Sebanyak 13,664 orang pengundi di Bagan Pinang, daripada jumlah itu, 33.7% ataupun 4,604 orang merupakan pengundi pos.

Keputusan pilihan raya tidak akan dipengaruhi oleh undi pos sekiranya sistem undi pos itu dijalankan secara telus dan profesional,

Walaupun sebanyak mana bilangan pengundi pos yang diwartakan, tetapi sekiranya sistem pengundi pos ini diuruskan secara tidak telus dan tidak profesional, maka ia akan menjejaskan pilihan pengundi pos seterusnya mempengaruhi keputusan pilihan raya.

Pegawai "Malaysians for Free and Fair Elections" (Mafrel) iaitu Saudara Ong Boon Keong telah mempertikaikan wujudnya masalah dalam sistem undi pos di Malaysia.

"Salah satu masalah yang wujud dalam sistem pengundi pos di malaysia ialah masa untuk berdaftar menjadi pengundi pos adalah kurang.

Hal ini menyebabkan ramai pekerja Malaysia yang bekerja di rantau asing tidak dapat berdaftar sebagai pengundi pos. Senario ini menjadikan pos undi di Malaysia kini didominasikan oleh Polis dan Tentera.

"Ong Boon Keong juga mempertikaikan kenapa pihak tentera dan polis mengundi di kem mereka masing-masing (bukan seperti orang ramai) sedangkan mereka tidak meninggalkan Malaysia?

"Kini tiada peperangan atau situasi yang tegang berlaku di Malaysia, maka pihak polis dan tentera seharusnya mengundi bersama dengan orang ramai kecuali mereka mempunyai tugas untuk dilaksanakan."

Kebiasaannya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempunyai dua cara untuk menjalankan proses pengundian pos, pertama, pos undi akan dikirimkan kepada mereka yang berkenaan dan mereka akan mengirim balik undi tersebut kepada SPR, kedua ialah pengundi pos akan mengundi di kem tentera dan polis yang ditetapkan oleh SPR.

Akta Pilihan Raya 2003 (Undi Pos) menyatakan pengundi pos adalah mereka yang tidak dapat hadir untuk mengundi pada hari pilihanraya, pegawai SPR atau pegawai kerajaan atau polis atau tentera yang menjalankan tugas atau berada di luar negara.

Ong Boon Keong juga mencadangkan senarai pengundi pos untuk tentera dan polis tidak harus dirujukkan kepada nombor tentera atau polis mereka tetapi sebaliknya harus berdasarkan nombor kad pengenalan mereka (MyKad) supaya tidak wujud kekeliruan disitu.

Mafrel akan menghantar pegawai mereka di Bagan Pinang dan mendirikan 8 pondok operasi disana.

"Di Bagan Pinang, terdapat 8 pusat mengundi maka setiap pusat mengundi kita akan menempatkan 2 orang pegawai untuk memastikan proses mengundi adalah lancar, beberapa pegawai akan ditugaskan diluar pusat mengundi.

"Petugas politik yang mengkaji proses pengundian di Malaysia, Saudara Ong Chin Huat (yang ditahan dan dilepaskan kerana insiden memakai baju hitam) telah memuji pihak SPR membenarkan wakil calon untuk mengikuti proses mengundi tetapi Ong berpendapat, transperansi masih harus ditingkatkan kerana wakil calon tidak dapat mengikuti seluruh proses pengundian disebabkan faktor masa dan sumber calon.

Calon tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian keatas pos undi disebabkan faktor kekurangan sumber, kecuali undi pos yang terlibat adalah merupakan sebahagian besar daripada bilangan undi yang akan dibuang.Selain itu, isu borang 2 juga merupakan salah satu daripada masalah undi pos.

Menurut Akta Pilihan Raya 2003, pengundi pos harus mengisi borang 2 dan borang tersebut hendaklah dikembalikan bersama dengan undi pos mereka. Maklumat yang harus diisikan dalam borang 2 ini adalah nama penuh pengundi, nombor kad pengenalan pengundi, nombor siri undi, ini bermakna, maklumat pengundi pos itu mudah diketahui pihak lain.

Akta Pilihan Raya 1954 melarang kesemua pegawai, setiausaha dan penterjemah untuk mendapatkan atau mengemukakan maklumat pengundi seperti nombor kad pengenalan pengundi dan nombor siri undi kepada pengundi lain.

Selain itu, SPR juga membuat pindaan Akta Pilihan Raya 1981 (prosedur pilihan raya) pada 2006 iaitu menghapuskan nombor siri undi untuk melindungi identiti pengundi.

Maka dapat dirumuskan prosedur undi pos telah melanggar Akta tersebut dimana Akta itu menyatakan identiti pengundi tidak boleh dikemukakan.

Diambil dari blog GoMalaysia

Photobucket